08 March 2012

kembali bersiaran "Petugas Barisan Hadapan"

kembali bersiaran semula...

dah lama tak update kan..betapa kesibukan melanda diri..banyak benda kena selesai dalam masa terdekat..jeng..jeng "apakah itu"
nanti mashi update kemudian..hua..hua
tgh addict nak update banyak..
sebab hari ni rasa damai skit..hihiih

saya sekarang sedang bertugas sebagai "petugas barisan hadapan"..bkn yang parti politik erk
ala2 pegawai khidmat pelanggan gitu..
senyuman manis yang melirik dan ayat..
silakan duduk tuan/puan/adik/kakak/makcik/pakcik..
apa boleh saya bantu...bla..bla

minggu ni dah dua kali saya bertugas...
dan ini adalah hari terakhir bertugas di cawangan..yang fisrt di centre sebenar..
kalau di cawangan mmg sangat rileks..mcm hari ni belum ada lagi klien..
tapi kalau di centre sbnr cabarannya sangat besar..
perlu handle manusia yang datang dengan pelbagai rencah dan ragam ala2 cara nak buat kari..masa yang sama handle panggilan telefon yang tak pernah diam..

utk hari pertama...
semua asyik tanya??? mashi okeh ke..mashi okeh ke...
dan saya cakap...alhamdulillah dont worry i'M  very2 okeh...=)
hihihih...saya melalui pengalaman yang sangat manis..ahaks..
betapa perlu tadahkan telinga mendegar luahan klien..
of course saya blh apply teknik kemahiran mendengar dan refleksi isi dan perasaan klien...

bagi saya...bila kita menjadi petugas kaunter...kita perlu memegang prinsip2 k yang banyak
-komited untuk membantu
-kecekapan mengatasi klien yang hadir dan panggilan telefon
-ketepatan bagi maklumat
-kesabaran menangani klien yg tak boleh menerima hakikat apa yg kita cakap
-keceriaan menghidupkan suasana bertugas..kna marah pon kena senyum ye...cheeeeeeese
-kerjasama dengan petugas lain
apa lagi k...ermmm...

memang menarik bila bekerja dari prospektif lain..sangat menguji kompetensi emosional dan kompetensi pengetahuan (mentang2 lah skang tgh amik subjek ethics in psychology)

p/s:yang pasti selagi boleh mengutip pengalaman yang berguna utk diri sendiri..masyarakat,agama dan negara...ambillah pengalaman tersebut..pengalaman adalah guru yang terbaik..=)

No comments:

Post a Comment