02 May 2012

perkhidmatan kelas~~tapi.....

hari ini saya meluangkan masa untuk singgah ke sebuah kedai kosmetik yang menggunakan produk jenama terkenal di seberang jaya tue..(tak boleh plak letak nama kedai dia, kang tak pasal kena sue)

kat sana ada jual produk kosmetik dan rawatan kecantikan kulit..

saya pergi cuma nak gunting rambut jer..

masa mula2 nak masuk rasa mcam segan jer...sbb nampak mcm kelas jer kedai dia..

saya plak pakai selekeh...hahahah...berselipar jepun jer pon...

ayah saya cakap pergi situ dekat dengan rumah..senang..dia pula orang melayu..
selalu saya pergi yg kailan kepala batas tue..orang melayu juga..saya suka dengan service yang dia bagi..walaupun kedai biasa..semuanya perfect di mata saya lah...di mata orang tak tahu..hihihih

alkisahnya..
masa saya masuk..
saya dipelawa duduk..
then dia orang buka buku temujanji dan pilih tukang gunting mana nak gunting..
diorang ada banyak staff...
semuanya okeh di mata saya pada ketika itu..
bagi saya perkhidmatan dia menggunting mmg perfect lah..
lepas gunting rambut, dia jamu air halia..
so charge semua RM19.00..
bagi saya haraga ok kalau perkhidmatan yang diberikan bagus tetapi..
jeng/...jeng...//
masa nak bayar tue..ke cashier atau peg.perkhidmatan pelanggan dia..
dia kata kak ada duit kecik tak..(saya bagi rm 50 time tu..saya mmg tak da duit kecil)
selalunya macam inilah budaya orang kita nak berniaga..
dah tahu nak berniaga tak sediakan duit kecil
then, dia bagi tahu saya tunggu jap ye kak nak tukar duit dulu..
saya just perhati jer...hihihi
time nak tulis resit plak...dia tanya kwn sebelah dia..hari ni berapa hb..
dia tanya saya plak...hadoii saya kata dik tak da kalendar ke kat sini letak situ sng nak tgk..
terus dia ingat tarikh...hahahah..
time dia nak bagi baki..
saya perhati je
tahu tak...dalam tukaran duit rm 1.00 sebanyak rm 10.00(dia dok kira khusyuk,ingatkan nak kira duit cukup ke tak)
baki saya sepatutnya rm 31.00...
rupa2nya dia nak cari rm 1.00 duit yg paling buruk dan dibaluk selatope..
haaaaaaaaaaaaaaaa...
mcm mana tue..kat dia ada rm 9.00 sebanyak rm1.00 tapi yg buruk tu jadi pilihan nak bagi..
apa nak komen??
saya ambil je duit tue...saya pun tak nak komen banyak2...
itulah variasi pemerhatian yang saya selalu pandang dan alami pada bangsa sendiri yang berniaga
beza dengan bangsa lain..
bagi mereka yang berbangsa lain,layanan adalah perkara pertama dititkberatkan..
beli tak beli belakang kira..
cuba buat ekspresimen kat bangsa kita...hahahha...muka seposen lah dia tunjuk kat kita..
seronok melihat gelagat manusia ni kan......

Dalam perniagaan kita tidak melihat pada wang dan keuntungan sahaja, sebaliknya terdapat nilai yang berdiri disebalik perniagaan tersebut yang harus kita jaga...ada tak orang berniaga fikir macam tue..renung2kan dan selamat beramal~~~

No comments:

Post a Comment