07 November 2011

kisah Kak Long di Kelate~~

me baru sampai dari machang jam 5 petang tadi..masih ada mood menulis..
walaupun badan tgh sakit2
dan incik suami tgh otw balik putrajaya skang nie..
saya dalam mood sedey sikit..tiba2 je air mata ni buat gila jatuh depan suami..
adoiiii tk tahan lagi...rasa sayu plak bila tgk incik suami nak balik..
agaknya dah lama cuti bersama nak lepas tue jdik sebak plak..
incik suami ckp dengan saya..jgn risau abg ada disini...
ayat tuelah me pegang dalam hati n minda bila datang rasa sayu itu..
slalu cakap dgn diri sendiri kalau saya rasa mcm nie adik ipar saya yg skang di machang lagik rasa sayu...suaminya skang ada di jepun da 3 bulan mrk berjauhan..
saya harus kuat dan tabah..Tuhan sedang menguji kesabaran kami..Insya-allah..

kisah "Kak Long"di kelate (kisah saya lah tue..hihihi)
tahun nie kali kedua saya balik beraya di mache..first raya posa kali ni raya haji plak..
maybe ada kwn2 sya dok pertikai hai kerap balik kelantan nie..
saya balik atas dasar tiada siapa di sana utk menguruskan persiapan di sna..
umi saya (mak mertua) skang sedang menunaikan ibadah haji..
wlpn suami saya kata raya haji kita raya kt penang tpi kecian kat adik2 ipar yg boy2 tue plak..
kebetulan mak saya diminta bertugas dan mk ayah izinkan sya balik di kelate mka incik suami mengalah saja..
saya tk buat apa2 persediaan pun,.mmndgkan minggu sebelum raya saya asyik sakit perut penangan kena urut lah nie..
tup2 ari jumaat suami dah nak balik penang sabtu tue kami dah nak balik mache..puas la dok pikir malam jumaat pe benda lah nak masak nie..
bila saya tnya incik suami dia kata..alaaaa tk yah masak2..nnti pagi raya gi makan kt umah che ti je(ibu saudara suami saya)..rumah dia depan rumah umi saya jer..
acara tahunan family suami saya mereka akan berkumpul ramai2 di umah che ti.
dan makan kt sana je..
tpiiii tkkan lah saya nie kak long blh buat bodo jer kt umah..
wlpn sya bukan lah masak the best mcm umi sya..
sya mesti sedia makan minum utk suami n adik2 ipar saya termasuklah saudara mara yg nak dtg beraya kt umah..
inilah first job sbgi KAK LONG yg paling mencabar..
sya tk penah masak dlm kuantiti yg byk2
tmbh2 nk menghidang dgn guest kelate yg kena cukup rasa kemanisannya..
sya plak paling tk suka manis..
slalunya incik suami jdi mgsa keadaan utk rasa manis masin tawarnya masakan tue..
nasiblah ada safarini..hihiihi

mlm jumaat tue sya dah pikir menu nak sedia..paling mudah n simple
mmndgkan sya tak da assistant adik ipar perempuan TAH yg kena oncall plak..
adoiii nsib dia la asyik kena on call time raya..kecian btul kt tah tue..nk wt cm ne..
maka saya decide
rendang ayam (saya masak siap)..sbb rendang plak susah n lmbt nk masak
nasi ayam
nasi impit
kuah kacang
dadih koktail
nmpk menu mcm simple tpi nak buat semua tue..ermm dapat penangan sakit badan..
syukur sangat2 incik suami bantu banyak sgt
dia sanggup bersengkang mata dengan saya dri kmi smpi sabtu tue kul 8 mlm..
kami pegi plak ke mache beli brg2 nak masak..
sampai jer umah saya siap rencah2 nk masak sampai pukul 1 pgi..
dan esoknya saya bangun awal kul 6pgi dh get ready nk masak smpi pukul 10pg..
saya puas sbb smua dapat siap..
dan semuanya licin melainkan nsi ayam terlebih byk masak..
siap tnya komen kt mak2 sedara
dikomen kena lebih masin dan manis ye mashi..hihih
anyway saya tima kasih pada mama yan sbb dok mesej dgn saya psal resipi nasi ayam itu..
saya betul2 dapat hayati erti pengorbanan utk tahun ini
saya betul2 terharu pada mak dan umi saya dimasa mereka bertungkus lumus memasak utk anak-anak....saya baru 4 hari amik alih tugas itu pon dah kena urut2 dgn incik suami
tmbh2 mereka melakukan tugas tue sampai anak membesar
Ya Allah Ya Tuhanku
aku bersyukur sangat2 dgn nikmat yg diberikan ini
moga terus lorongkan kami jalan yg lurus lagi benar....
apa yg saya dapat utk 4 hari di kelate
saya harus improve diri utk kecek kelate..biasakan diri lagi
pertingkatkan menu2 msakan di sana..hihihih
masih ada masa utk belajar..yg penting jgn malu
ini adalah proses penyesuaian
incik suami banyak bantu saya..thanks a lot cayang~~~
jgnlah kita malu utk bertanya..
kalau tak tahu tnya je..bukan kena bayar pon..hihiihi
buat semua SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
HAYATILAH ERTI PENGORBANAN..MOGA PENGORBANAN YANG DIBUAT ADALAH TULUS DARI HATI KITA..TANPA HARAPKAN GANJARAN..
INSYA ALLAH...NIKMATNYA PASTI ADA..
selamat malam semua..
esok dah keje kan..adoiii..hihihi



No comments:

Post a Comment