28 April 2012

Tempoh-tempoh Berpantang~~

Selamat pagi semua....

Menikmati udara pagi yg segar hari ini rasa sangat besh kan..

Jom kita ucapkan ALHAMDULILLAH sebab ALLAH bagi peluang pada kita lagi utk menikmati perjalanan pada hari ini..

Hari ini adalah hari ke-5 saya berpantang..

Apa yg orang lain cakap, pantang misscarriage adalah lebih teliti daripada orang bersalin..hmm saya pon tak tahu..cuma yg saya tahu pantang penting untuk mengekalkan momentum kesihatan badan diri sendiri utk akan datang...momentum badan bukan hanya digunakan hari ini,esok,lusa dan tulat tapi selagi hayat dikandung badan...betul tak??nasihat dari kawan-kawan yg pernah misscarriage, seelok2nya berpantang makan dalam tempoh 40 hari..insya allah saya akan cuba buat demi kesihatan saya sendiri...

Dalam tempoh 5 hari ini hingga.....(rasa badan dah mula kuat dan selesa,blh cm gitu)

:: makan :: ...
sayur yg sejuk kena elakkan especially kangkung,kubis...saya banyak makan bayam..ayam boleh makan tapi kena kuantiti sedikit..saya suka makan ikan bilis jerk..hihi..rasa mcm seriau sikit..tambah2 sekarang ni kadang2 ada rasa ngilu sikit...daging boleh makan,,ikan pun boleh cuma kena tgk jenis2 ikan yg boleh makan..takut ada yg berbisa...so bab makan ni kadang2 akan telefon mak dengan umi tanya...

:: minum ::....
air ais memang kena berhenti seketika..saya rindukan teh ais saya..hihihi...kena banyakkan minum air suam..saya sendiri banyak minum susu dengan air putih jerk....

:: mandian ::...
buat masa ini mandi air panas jerk...bagi badan panas sikit..lepas mandi pun kita akan refresh sikit...ada yg saya google digalakkan juga kita cari mandian herba nak bagi badan kuat dan rasa tak lemah...saya tengah dok cari jugak kat mana nak beli benda alah ini...

:: urutan ::...
mengurut ini penting tapi kena tgk bidan jugak..sbb apa saya cakap mcm tu??makcik bidan yang urut saya kongsi pengalaman ada bidan yg urut terlalu sakit sangat hingga mendatangkan kecederaan dalaman pada rahim dsb......saya lepas bledding memang rasa sakit2 badan..maybe sebab angin dah banyak masuk kot...semalam saya dah mengurut dengan makcik bidan ni..rasa sedap sangat, tak sakit pun...makcik ni mengurut kena 3 kali baru selesai...so saya ada lagi dua sesi dengan makcik ni..rasa selesa sebab makcik ni akan datang mengurut di rumah..umur makcik ni dah 61 tahun tapi tengok muka dengan satmina macam umur 4o tahun jerk..

:: pakaian ::...
pakai baju yg kita rasa selesa dan longgar..saya dinasihatkan supaya memakai stokin agar angin tak masuk dan badan akan rasa panas sedikit..

Ini sekadar perkongsian pengalaman yg saya dapat dari rakan2 yang pernah mengalami situasi sama macam saya..tambahan maklumat kita boleh minta bantuan mr google yee..~~~

Selain itu boleh juga baca kat sini  :
http://jaritimore.com/2011/11/13/keguguran-dan-berpantang/

Moga saya boleh sihat kembali~~ moga Allah bagi kekuatan pada saya menempuhi semua kesakitan dan dugaan ini....

No comments:

Post a Comment