15 February 2013

Part 2: Hari Pertama Berlepas ke Fukui

Hari yang penuh mendebarkan...nak jalan jauh katakan...hihihi

Sampaikan malam nak tido awal pun saya ngan incik suami tak boleh nak tido...excited sangat kot..hu..hu

Pukul 5.00 pagi dah bangun...siapkan breakfast sendiri...jimat sikit...breakfast handmade..

Flight kami pukul 8.00 pagi.....Sebelum nak bertolak korang kena pastikan pasport,tiket dan barang-barang perjalanan dah nak siap semua...kami tutup suis elektrik dan paip air..risau jugak jauh2 ni..lebih selamat dan terjamin..insya allah..

Kami bertolak awal dari rumah sebab minta kawan incik suami hantarkan..Tahulah je parking LCCT sekali masuk berapa kena bayar kan...so parking free kat rumah kawan incik suami...Ada dua pasangan suami isteri yg boleh panggil makcik ngan pakcik ikut sekali dengan kami..diorang ni nak ke rumah anak diorang(Jiran pada adik ipar di Fukui)...

Sampai LCCT, macam biasa memang ramai macam Pudu walaupun hari tu adalah Hari Isnin ye...kebanyakan flight pagi adalah penerbangan antarabangsa..Kami dah check in awal so terus masukkan luggage di kaunter Air Asia untuk elakkan kesesakan barisan..

Selesai semua, pergi solat Subuh dulu dan terus makan sarapan bekal yang dibawa..bila gate dah buka boleh masuk..fisrt time dalam hidup nak ke luar negara..apa yang dapat diperhatikan...Imigresen Malaysia sangat peramah sampai cakap bahasa Jepun ...Irasshaimase - selamat datang..dan paling tak sangka ramai sungguh orang Jepun naik flight dengan kami..rugi tak snap gambar diorang sebab macam2 fesyen rambut ada especially lelaki...hihihi

kami dapat tepi tingkap dan agak ke belakang sekali...seat untuk dua orang..hihih..lega sikit..
penerbangan ni ambil masa 7 jam...huh..bangun tido je kejenya...

selalunya time pergi ni kita akan rasa sekejap je..tul kan
dalam masa penerbangan, steward @ stewardess Air Asia akan edarkan borang custom declaration yang kita harus isi dan bagi masa ketibaan di airport nanti..
tak susah mana nak isi..kalau nak tengok contohnya boleh guna mr google taip custom declaration japan..

alhamdulillah kami dah selamat tiba di Kansai Airport.

dengan suhu yang sejuk..masa tu suhu adalah 17 darjah celcius
dibandingkan dengan Fukui lagi ke paras rendah
ketibaan kami disambut K'ON sahabat adik ipar kami memandangkan beliau ada kelas
K'ON ni orang Kedah dan sangat peramah
memandangkan kami ada luggage yang terlalu banyak iaitu makanan dari Malaysia, beliau minta buat pengeposan dulu di kaunter bawah..
time tu saya ngan incik suami rasa macam nak bawa je sebab tak lah berat mana kotak makanan kami..
tapi tak sangka pulak dari Kansai Airport ke Fukui jauh dan meletihkan walaupun naik keretapi
nasib baik buat keputusan nak pos
sebelum naik keretapi nak ke Fukui
kami singgah solat dulu di Kansai Airport
alhamdulillah ada disediakan ruangan untuk solat

pengalaman pertama guna tandas disini mmg kelakar
tandasnya semua elektronik...kena tekan button yg korang rasa akan keluar air..hihihi
jangan harap ada paip air ye,pastikan tisu sentiasa ada dalam handbeg korang
masa nak ambil wuduk tu, ingatkan paip air ditekan2 macam kita kat sini
rupa-rupanya just letak tangan bawah paip tu
ada sensor akan detect tangan kita dan keluarkan air
itupun lepas ditegur wanita jepun tu selepas tengok perlakuan pelik saya yang asyik menekan2 kepala paip air tu...hahahahahhahaha
walaupun tak faham apa dia cakap, dari bahasa isyarat yang ditunjukkan memang sampai maksudnya...

selesai solat K'ON bagi kami tiket keretapi
jangan tak tahu,tiket sini memang mahal kalau kita convert duit RM
utk ke Fukui je tiket keretapi duit RM 300 utk saya dan incik suami
itu pun guna kad pelajar adik ipar kalau tak harganya adalah RM 600
tetapi bagi penduduk Jepun itu perkara biasa
sebab gaji mereka sangat tinggi setaraf dengan kos yang sangat tinggi
keretapi yang kami naik ni bukan keretapi laju yang biasa jer cam KTM kita..

kami kena tukar dua keretapi di Shin Osaka..

semakin ke Fukui
kesejukan semakin menekan tulang...hu..hu
orang Jepun yang sedang menunggu keretapi...masih sempat utk membaca lagi..

paling Mengujakan..
saya tabik hormat sesangat pada konduktor keretapi ni (^.^)

setiap orang yang diambil tiket beliau akan tunduk hormat
dan baki atau duit yang diambil akan dikira di depan penumpang
amazing tak...berapa ramai penumpang dalam keretapi tu?
ucapan arigato ozaimas (terima kasih) sentiasa tak lekang dari mulutnya
jurutol kita pun tak macam tu kan..
kita yg teruja ucap terima kasih kat diorang tu...
dengan perut yang lapar dan mata yang mengantuk
kami tiba di Fukui jam 4.30 petang....macam pukul 10.00 malam dah... dalam suasana hujan rintik-rintik
masa tu salji baru habis..
boleh nampak sisa-sisa salji yang berbaki di tepi-tepi jalan..rasa terujanya..
first time tgh salji kan...

sampai je rumah....
umi,tah,akmal dan baby khalisya dah menunggu dengan hidangan malaysia...huhuhu
nyum2...nyum..
pas makan,mandi air panas...zzzzzz tido dengan baju dan berstokin tebal..
sebelum tu nak bagi tahu..tandas rumah diorang pun elektronik jugak siap dengan air panaz..hohoho

bersambung lagi.....utk perjalanan hari kedua..